Followers

Saturday, February 27, 2010

Demi Masa

Tergerak hati ini untuk terus berkongsi tentang betapa penting nya penyucian jiwa kita dalam kehidupan seharian..Bukanlah kerana diri ini sudah cukup mantap tetapi untuk sama2 ingat-mengingati dalam rangka kita untuk terus hidup sebagai hamba yang diredhai oleh Allah s.w.t..Mari sama2 kita rujuk kepada makna Surah Al-'Asr dari ayat 1 hingga akhir :

1. Demi masa.
2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
3. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

Betapa ruginya waktu hidup kita andai kata kita tidak menggunakannya pada perkara benar..Setiap perkara yang kita kerjakan di muka bumi ini tidak pernah terlepas dari perhitungan Allah s.w.t..Setiap apa yang kita lakukan akan ditanya pada hari pengadilan kelak..Sedarlah bahawa maut itu sentiasa berada hampir dengan diri kita..Moga apa yang kita lakukan menjadi amal soleh yang akan dijadikan bekalan untuk bertemu Allah..


So, marilah sama2 kita renungkan dan terus muhasabah diri dalam rangka untuk menjadi hamba Allah yang taat..Moga jalan yang kita pilih untuk mendapat redha Allah merupakan jalan yang benar di mana2 Rasullah dan para sahabat2 baginda pernah lalui..Moga landasan kita sejajar dengan landasan baginda..Moga cara yang kita jalani tidak menyimpang dari cara yang telah digariskan dalam Al-Quran & Sunnah..InsyaAllah..

"Perjalanan di hari kiamat lebih jauh dari semua perjalanan. Jadi, ambillah semaksima yang mungkin bekalan mu untuk menuju bertemu Allah"
-Abu Dzar-

3 comments:

Masa- perkataan paling kecewa bila sebut,...memang banyak dah buang masa sebenarnya...haha..masa tak tunggu kita kan,..apa kata tuan shiekh...???..!!..:)

buang masa...sama ke mcm buang kehidupan??
masa mmg x tnggu kita...kcuali kalo jam tangan ko daud...hehe...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More