Followers

Saturday, May 15, 2010

Menuntut Ilmu

"Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabillah hingga ia kembali"
-Rasulullah s.a.w-
(Riwayat At-Tarmzi dan Ad-Darimi)

Selesai sudah seminggu aku menjalani sesi latihan industri a.k.a praktikal..Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar..Semakin hari semakin baik..Walaupun mengambil sedikit masa untuk membiasakan diri di tempat kerja yang sebenar..Moga Allah mudahkan perjalanan kita..InsyaAllah..

Ada beberapa perkara yang berlaku dalam sesi praktikal ni menyebabkan aku rasa nyaris2 down..Terasa bebanan dan sesalan..Tapi alhamdulillah ada teman2 yang meniupkan semangat dalam diri untuk terus berjuang..Mungkin terlalu cepat aku membuat tanggapan yang pelik2 menyebabkan aku sendiri yang meng"down"kan diri aku..Tapi so far just nice la..

Bila terfikir balik, mungkin ada hikmah Allah susun aku praktikal kat tempat ni..Tapi bersangka baik memang sukar, tapi percayalah ia akan memberi kesan positif pada diri kita dan seterusnya orang sekeliling kita..Allah tahu tahap kemampuan hambaNYA..Dia tidak akan akan menguji kita lebih dari kemampuan kita..Memang kita rasa macam tak mampu, tapi sebenarnya Allah tahu kita mampu untuk tangani sesuatu ujian itu..Aku pernah terbaca dalam sebuah buku novel milik Daud Mili berbunyi macam ni "Allah tidak akan menguji hambaNYA atas kadar imannya"..Short but solid..Dalam sepotong ayat dalam Al-Quran juga ada menyebut:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya........"
-Surah Al-Baqarah:286-

So,yakinlah rakan2 sekalian bahawa itu Maha Adil, Maha Penyayang, Maha segalanya..Bersangka baik dengan susunan dan belajar untuk redha dengan qada' dan qadar Allah..Mungkin dengan cara ini, hati kita akan lebih mudah terubat dari rasa kecewa dan perasaan down..InsyaAllah..

"Sesiapa yang menginginkan dunia(kebahagiaan dunia), maka hendaklah ia berilmu dan siapa yang menginginkan akhirat(kebahagiaan akhirat) maka hendaklah ia belajar dan berilmu. Dan siapa yang mengkehendaki kedua-duanya, maka ia pun harus berilmu"
-Rasulullah s.a.w-

2 comments:

Segala puji bagi Allah... semoga kita sama-sama kental menghadapi jalan ilmu ini.. jalan ini aku rasa amat penting,... sebab ia nya ada kaitan dengan dunia seterusnya yang kita akan bakal tempuhi... iaitu DUNIA PEKERJAAN,.. jadi, baik kita 'down' sekarang... so, tak la down bila di hari pertama KERJA.. tapi tak tau la kalau kerja dengan keluarga...-_-" mungkin tak terasa sangat...:) harap-harap kita sama-sama dapat ambil segala bentuk ilmu yang ada di medan ini.....insyaALLAH...~

i'allah...thanx 4 da advice daud...perlukan sokongan dari kamu semua utk trus bangkit mengejar ilmu dalam menjadikan nya suatu medan dakwah utk kita...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More