Followers

Sunday, December 12, 2010

Dari Hadith 42

Daripada Anas r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Allah Ta'ala berfirman: Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam! Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon ampun kepadaKu, nescaya Aku akan ampunkan bagimu. Wahai anak Adam! Sesungguhnya engkau, andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, kemudian engkau datang menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi.
Riwayat al-lmam al-Tirmizi

Dari Hadith 42, dalam buku An-Nawawi's Forty Hadiths



Sedar tak kita bahawa doa merupakan bukti bahawa Allah itu sayang pada hambaNya..Dalam perjalanan seharian kita, setiap perbuatan itu bermula dengan doa..Dari mula bangun tidur sampai la kita tutup mata balik..Sentiasa didahului dengan doa..Doa dapat mengekalkan hubungan kita dengan Maha Pencipta..Allah tak mahu hambaNya terputus hubungan denganNya, sebab 2 setiap apa pun perbuatan ada doanya..Doa juga merupaka dialog antara kita dengan Allah..Dengan doa, kita dapat melahirkan rasa ingin berkongsi masalah dan meluahkan apa rasa hati pada Allah..Betapa indahnya berdoa..

Tapi kita selalu je salah anggap dengan doa..Aku sendiri akui perkara ni..Kita selalu beranggapan bahawa doa ni just sebagai pemberitahuan hajat..Bila start final exam or ada apa2 hajat, baru la gigih berdoa..Tapi bila dah selesai, dah tak berdoa dah..Tak konsisten dan tak istiqamah dalam berdoa pada doa..Punya la tak bersyukur hambaMu ini ya Allah..Padahal kita kena rasa bahawa doa ni suatu kewajipan dan melambangkan diri kita sebagai hamba yang meminta..

Teruskan lah berdoa wahai sahabat2 sekalian..Allah suka pada hambaNYA yang berdoa..Kita rujuk Hadith kat atas tadi, betapa Allah mahu kita berdoa kepadaNYa..Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Adil..Yakinlah kawan2 sekalian..InsyaAllah..

"iaitu tatkala ia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut"
Surah Maryam: 3

3 comments:

Doa memberikan kekuatan kepada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian kepada orang yang ketakutan...doa juga adalah senjata orang2 mukmin...renungkanlah...

insyaAllah...terima kasih buat mimie yg sudi meninggalkan komen di blog ni..moga sama2 kita renungkan...

terima kasih jugak tok ahmad yusuf razali kerana sudi berkongsi cerita...hasil penulisannya bukan saja menarik tp sgt bermanfaat tok tatapan kita semua.....nntikan penulisan yg seterusnya..... =)

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More