Followers

Saturday, September 26, 2009

Zikrul Maut




كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
"Tiap tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan Hanya kepada kamilah kamu dikembalikan." (Surah Al-Anbiya' : Ayat 35)

Juz nak kongsi video ni di mana ada tunjuk tragedi kematian player Benfica, Miklos Feher(24) di atas padang selepas dilayang kan kad kuning. Kategori "sudden death" la. Waktu aku tengok video ni, memang feel ingat mati cukup kuat. Agak tergamam bila tengok video ni. Tapi, manusia mudah lupa. Lepas 2 dah tak ingat dah pasal video ni. Sebenarnya, kita nak kena sedar bahawa DEATH IS JUST AROUND THE CORNER. Selalu2 la kita mengingati mati (zikrul maut) agar kita merasa lebih dekat dengan Allah. Kita sendiri tak tahu bila waktu Allah nak panggil kita pulang. Mungkin esok atau mungkin sekejap lagi. Sama2 la kita muhasabah diri agar kita mendapat pengakhiran yang baik (husnul khatimah) dan bukan nya pengakhiran yang buruk (su'ul khatimah).

Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

"Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang,didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa."

1 hari = 24 jam = 1440 minit 1440 minit / 70 = 20.571 minit. Ini bermakna malaikat maut menziarahi kita setiap 21 minit.

-Wallahu'alam-


4 comments:

syabas...syabas..naiklah unta jet..hahah

ipoh ungu...-pengaruh hasanul-

huhu..i never know dat u got ur own blog...u didn't told me about dat...congrates! don't u wanna be my follower...heh..tu pon kalo mau la

terus kan menziarah dan tinggal kan pesanan anda....insyaallah

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More