Followers

Wednesday, January 5, 2011

Tamparan Itu Jawapan

Kisah bermula apabila seorang pemuda (Pemuda A) baru pulang ke tanah air setelah lama merantau di negara orang..Dia meminta pada orang tuanya supaya ditemukan dengan guru agama, ustaz atau sesiapa yang mampu untuk menjawab 3 persoalannya. Maka, orang tuanya mempertemukan dia dengan seorang pemuda Islam (Pemuda B).

Pemuda A: Siapa kamu? Mampukah kamu menjawab soalan-soalanku ini?
Pemuda B: Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab persoalan kamu.
Pemuda A: Kamu yakin? Sedangkan profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab persoalan saya ini.
Pemuda B: Saya akan menjawab atas kemampuan saya.
Pemuda A: Saya ada 3 persoalan:-
1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan wujud Tuhan kepada saya.

2. Apakah yang dinamakan takdir?

3. Kalau syaitan itu diciptakan dari api mengapa dicampakkan semula ke api neraka sedangkan mereka memiliki unsur yang sama. Tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?


Tiba-tiba pemuda B menampar pipi pemuda A tadi.


Pemuda A: Mengapa kamu begitu marah? (sambil menahan sakit)

Pemuda B: Aku tidak marah. Tetapi tamparan itu adalah jawapan bagi 3 persoalanmu itu.
Pemuda A: Aku tidak faham. Mengapa?
Pemuda B: Bagaimana rasanya apabila ditampar tadi?
Pemuda A: Sudah pasti aku merasa sakit.
Pemuda B: Jadi, kamu percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda A: Ya!
Pemuda B: Tunjukkan saya wujudnya sakit itu.

Pemuda A: Saya tidak boleh.
Pemuda B: Itulah jawaban pertanyaan pertama…kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya. Apakah malam tadi kamu bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda A: Tidak.
Pemuda B: Apakah pernah terfikir oleh kamu akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?
Pemuda A: Tidak.
Pemuda B: Itulah yang dinamakan takdir. Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar kamu?
Pemuda A: Kulit.
Pemuda B: Terbuat dari apa pipi kamu?
Pemuda A: Kulit.
Pemuda B: Bagaimana rasanya tamparan saya tadi?
Pemuda A: Sakit.
Pemuda B: Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.

5 comments:

menarik...persoalan sebegitu selalu jugak ddgr....kdg2 ada org ssh nk mempercayai sesuatu yg x nmpak oleh mata kepala sendiri...tp dgn jawapan yg kita sendiri bc kat atas td,itulah jawapan yg sebaik2nya.... =)

mimie: setiap persoalan ada jawapan nye...cuma nye yg ni jawapan yg agak "hebat" la...dia blh conclude dgn satu tindakan je...=)

tasnim: thank you...masih x mampu challenge post2 english anda...hehe

Setiap persoalan memang ada jawapannya.

btol cakap zmah...setiap persoalan pasti bertemu jawapan...cumanye cepat atau lmbat...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More